Gogini omiljeni kino filmovi 2014.

by

Kako sam se već udomaćio činiti, svoju rekapitulaciju još jedne precrtane godine i ovom ću zgodom otvoriti pregledom najdražega mi među onim što sam u njoj gledao, da bih sljedećih dana nastavio s muzičkim dijelom pregleda. Za razliku od tog segmenta, ova moja redovita godišnja rangiranja filmova koji su me se najviše dojmili nikada nisu bila posebno relevantna ili autoritativna, izvan ljuto osobne sfere, ali 2014. godine sam zaista mnogo vremena – koje se jednim dijelom jest otvorilo lijenošću oko pisanja o muzici – proveo u kinu ili pred laptopom. Tako da ću popis izdvojenih nakon lanjskih redukcijskih petnaest ponovno vratiti na brojku od dvadeset omiljenih, pri čemu napominjem da sam na startnom popisu poboldanih kandidata imao i njih čak pet više, zbog čega ipak preskačem lani najavljeno uvrštavanje ‘The Broken Circle Breakdown’ u glavni program. Od njegovih ovogodišnjih ekvivalenata – dakle, filmova koji ne ispunjavaju čvrstim pravilima postavljene uvjete za upad na ljestvicu – oduševila su me dva igrana filma i tri dokumentarca. Igrani filmovi su znanstveno-fantastični dinner-party ‘Coherence’, s više sljedova paralelnih stvarnosti negoli jela, te ‘Mud’, americana kakvu pušim i kad umiješa patetiku i predvidljivost, ili tek tad!, što Benov brat Jeff Nichols ipak servira u manjim dozama. Dokumentarci su ‘Making Dazed’, kako i samo ime kaže oral history nastanka najlegendarnijeg ‘Dazed And Confused’ plus dva muzička – ‘Hit So Hard’ o divnoj Patty Schemel te ‘Mark Kozelek On Tour – A Documentary’, jer doista nema ništa ljepše nego gledati crno-bijele europske gradove po čijim trgovima natmureni Mark hrani ptičice i pati za macom, dok u pozadini sviraju njegove pjesme. Definicija melankolije.

Većinu serija koje sam pratio sam morao zbog posla, ali ove godine nažalost bez nove sezone petoga američkoga velikog sporta ‘The Challenge’, sa sitnom utjehom u debilizmu prvih dvaju sezona ‘Are You The One?’. Napokon sam počeo i vrlo brzo dovršio svih pet sezona ‘Breaking Bad’ i ostao oduševljen koliko su me i upozoravali, dok sam od tekućih serija imao gotovo isti gledateljski meni kao lani, uz odluku čekanja da ‘Mad Men 7’ dovrši cijelu raspolovljenu sezonu prije nego što je počnem gledati. ‘Game Of Thrones 4’ mi je bila ponajbolja dosad u seriji, ‘True Detective 1’ me razbila korištenjem svih mi omiljenih sastojaka i kataloga osobne mitologije, ali iznad svega se uzdigla ‘Louie 4’, jedna od najdražih mi sezona koje sam ikad pogledao. Brrr. A sad napokon prelazim na glavni dio, kojeg sam svaki izbor ili neizbor ponovno spreman pojasniti u komentarima, iako će većina izostavljenih biti opravdana klasičnom izlikom da ih naprosto nisam pogledao. Spomenuta pravila koja su ostala ista kažu da se računaju svi filmovi koji su u godini za nama barem jednom prikazani u nekoj hrvatskoj kino dvorani, bilo igranjem na redovitom repertoaru, bilo jednom jedinom projekcijom specijaliziranog festivala, a nevažno je jesam li ih osobno gledao u kino dvorani ili na laptopu, kakvih je ipak bilo manje. I za kraj, samo još jedna stvar. Apsolutno nikad prije nisam ni za koga ili što navijao na dodjeli Oscara – nisam nikakav hejter, ali zaista nije ni najmanje bitno – ali ove godine uopće nije upitno da baš strastveno navijam za najvećega Richarda Linklatera i mojega aktualnog prvaka, što bi bila možda i najveća pobjeda mojih jednom davno ne toliko donesenih koliko naslućenih i prigrljenih izbora. Kada sam još 1995. tvrdio kako ne mogu zamisliti da u povijesti filma postoji, postojao je ili će tek postojati redatelj koji bi mogao snimati ljepše i važnije filmove bio sam malo neiskusno trabunjalo, ali izgleda s dovoljno srčanog instinkta za procjenu koja se danas više uopće ne čini iole odvažnom.

  1. ODRASTANJE (Boyhood)
  2. NEBRASKA
  3. VERONICA MARS
  4. EVERY EVERYTHING: THE MUSIC, LIFE & TIMES OF GRANT HART
  5. ČELIČNA PRAVDA (Out Of The Furnace)
  6. INTERSTELLAR
  7. JOHN WICK
  8. HOTEL GRAND BUDAPEST (The Grand Budapest Hotel)
  9. U GLAVI LLEWYNA DAVISA (Inside Llewyn Davis)
  10. NESTALA (Gone Girl)
  11. PROČIŠĆENJE: ANARHIJA (The Purge: Anarchy)
  12. PLAVA OLUPINA (Blue Ruin)
  13. PRAVEDNIK (The Equalizer)
  14. AMERIČKI VARALICE (American Hustle)
  15. VUK S WALL STREETA (The Wolf Of Wall Street)
  16. DOBRI DILERI IZ DALLASA (Dallas Buyers Club)
  17. RITAM LUDILA (Whiplash)
  18. UBIJTE GLASNIKA (Kill The Messenger)
  19. SNOWPIERCER
  20. IGRE GLADI: PLAMEN (The Hunger Games: Catching Fire)

Odgovori

