Goriline najbolje pjesme Beatlesa: #10-#1

by

10. Here Comes The Sun (1030 bodova / 22 glasa / 2 prva mjesta)

‘Here Comes The Sun’ se ne može odsvirati na gitari. Dugo me to mučilo, cijeli treći i četvrti srednje, jer ipak je riječ o najboljoj mi stvari najdražeg mi člana Beatlesa. Zašto ne može? Pa teško je objasnit, ta jednostavna, praskava melodijica koja tako savršeno paše s tekstom mora se svirat negdje gore, na otvorenim žicama, al kad je smjestiš tamo em ne paše uz CD, em zvuči pretamno, kao da je sunce već zašlo. Dugo me to, kažem, mučilo, bila su to predinternetska vremena, a Erika me bilo sram gnjavit za ta tri pišljiva tona. Onda sam sasvim slučajno doznao za postojanje čudne sprave tajanstvenog imena kapodaster. I nabavio sam mandolinu. Da sam toliko opsesivan bio oko neke druge pjesme, recimo oko ‘A Day In The Life’, danas bi My Buddy Moose imao trombon u bendu. (MB)

9. While My Guitar Gently Weeps (1050 bodova / 23 glasa)

Osim žena i provoda, ništa nije toliko inspiriralo rokere kao njihovi šestožičani ljubimci. Hendrix je, primjerice, spavao s gitarom kada ga je žena izbacila iz ‘Red Housea’, a Jonu Bon Joviju predstavljala je zamjenu za pištolj dok je u ‘Wanted Dead Or Alive’ pokušavao uvjeriti sebe i svijet da je on zapravo moderna inačica revolveraša Divljeg zapada. Zbog čega je, međutim, ‘While My Guitar Gently Weeps’ jedina prava posveta instrumentu koji je rock’n’rollu donio jednako čarolije i najgoreg užasa? Razlog je jednostavan – nevjerojatan skladateljski talent Georgea Harrisona, isti onaj koji nikako nije uspijevao doći do izražaja u Beatlesima i koji je osjećao da mora pokazati čitavom svijetu nakon raspada grupe. Zato je u prvih pet godina samostalne karijere snimio jednako toliko albuma, od kojih su čak dva bila dvostruka. Nisi se trebao truditi, George, svoje mjesto među besmrtnima osigurao si već s ove četiri minute i 44 sekunde. (VH)

8. Ticket To Ride (1050 bodova / 24 glasa)

Kad pogledaš ovako cijelu ljestvicu, da, Beatlesi su fakat bili jak bend, vidiš da imaju baš jebački broj jebačkih pjesama! Ali daleko od toga da su mi neka svetinja: ipak su oni istovremeno odgovorni i za neke od najsmornijih daveža u povijesti popularne glazbe (‘Yesterday’! ‘Let It Be’! ‘Penny Lane’! ‘Hey Jude’! Bože, daj mi snage!), a nisu ni svoj dobar materijal baš uvijek odradili kako treba – iskreno sam zabezeknut time kako, naprimjer, nakon Laibachove obrade itko može ozbiljno shvaćati ijedan od oriđiđi ‘Across the Universova’; ‘Here Comes the Sun’ je dobila na težini tek dvadesetak godina poslije, brutalno gurnuta u rejverski maelstrom Acenove ‘Close Your Eyes’, dok je ‘Ticket to Ride’ u obradi Carpentersa jedan od najljepših komada glazbe ikada! A to što čak i u usporedbi s jednim od najljepših komada glazbe ikada ‘Ticket’ v1.0 zvuči poprilično kul – spomenik je veličini ne samo te pjesme, nego i simpatične liverpulske četvorke općenito. (TK)

7. Hey Jude (1054 boda / 22 glasa / 1 prvo mjesto)

Ideja za ‘Hey Jude’ je sletjela u glavu Paula McCartneyja putem prema kući Cynthije Lennon. Zaputio se tamo utješiti ostavljenu i ucviljenu Cynthiju koja je nakon rastave od Johna doslovno preko noći bila izopćena iz svijeta u kojem je živjela. Navodno je napisana za njenog i Johnovog sina Juliana i prvotno joj je naslov bio ‘Hey Jules’, ali je poslije preimenovana u ‘Hey Jude’ zbog zvučnosti. Zanimljivo je da je John mislio da je posvećena upravo njemu, o čemu bi se dalo prodiskutirati. Naime, Lennon je nedugo prije toga započeo svoju planetarno poznatu aferu s Yoko Ono i sasvim se otuđio od ostatka benda. Za života je uglavnom zanemarivao prvorođenog sina, radije provodeći slobodno vrijeme u istraživanju halucinogenih supstanci negoli sa sinom, što je kasnije nastojao ispraviti sa Seanom. Moram priznati da je i meni, što više razmišljam o tome, sve više sumnjiva ta McCartneyjeva tvrdnja da pjesma govori baš o Julianu, budući da je i sam Paul u nekoliko navrata dao različita objašnjenja o tome kome je posvećena. No, zbog velike simpatije prema Lennonovu prvom sinu zanemarit ću sve kontradiktornosti koje mi se vrte u glavi i nastaviti ove ‘Misli 21. stoljeća’ u pravcu Juliana. Nakon Lennonove smrti njegov blizak prijatelj (ne sjećam se više imena, niti funkcije u administraciji benda) došao je do dnevnika koji je John pisao i koji je želio jednog dana dati Julianu da ga pročita. Po njegovim tvrdnjama, krišom ga je uzeo iz stana Johna i Yoko i dao ga nekom liku da ga prepiše kako bi ga, bez da itko (čitaj: Yoko) primijeti, mogao vratiti nazad, a prepisani primjerak namjeravao je dati Julianu. No taj je lik, pohlepan kao i ostatak čovječanstva, ubrzo shvatio kakvo bogatstvo drži u rukama, te je za vraćanje dnevnika počeo tražiti novac. Budući da je Cynthia bila bogata koliko i crkveni miš (zbog čega je svojedobno prodala čak i neka ljubavna pisma koja joj je John pisao na samom početku njihove srednjoškolske ljubavi), dnevnik je otkupila – pogađate već – da, da, Yoko Ono, glavom i bradom. Yoko je bila japanska drolja koja se predstavljala kao konceptualna umjetnica i borac za mir. Zapravo je bila samo zla muškobanjasta ženica koja je revala u mikrofon Don’t worry, Kyoko nakon što su profesionalni glazbenici već vrhunski odradili svoj dio posla u studiju. Po tvrdnjama Cynthije Lennon u knjizi koju je napisala o Johnu, Yoko je Johnovim sinovima nakon njegove smrti ponudila da izaberu svaki po jednu tatinu gitaru. Siroti Julian je izabrao crnu Yamahu sa zmajem na kojoj mu je otac znao svirati za rijetkih trenutaka koje su provodili zajedno (pa mu je stoga mnogo značila), no Yoko mu je odbila dati baš tu i umjesto nje mu ponudila druge dvije. Poslije sam pročitala da je Johnu tu gitaru kupila baš Yoko (mislim da laže, ali jebiga), ali ipak ne mogu (i ne želim) nikako opravdati taj potez, jer ipak je riječ o djetetu, za boga miloga. Iako, po svemu sudeći, ni Julian ni mi nikad nećemo saznati što je John zapisao u svoj dnevnik (vjerojatno je zapisano i čime ga je Yoko drogirala i na koji ga je način hipnotizirala da u njoj vidi sve ono što je naknadno zapisao i otpjevao u ‘Woman’), ipak nam je za utjehu ostala bogata diskografija Beatlesa, a među njima i ‘Hey Jude’. Ponekad držim da ju je trebao otpjevati John, ali kad čujem njegov fakinski back vokal na pojedinim dijelovima konačne verzije, pomislim da to možda i nije najbolja ideja. Ipak je McCartney mister sensitive guy (kad pogledam promotivni video za ‘Hey Jude’ mogu se okladiti da je čupao obrve!). ‘Hey Jude’ je prekrasna balada nabijena emocijama, zarazne, gotovo hipnotizirajuće melodije zbog koje svaki put kad je čujem uzmem def u ruke u onom momentu kad se čuje i u pjesmi, te zaurlam iz petnih žila skupa sa članovima orkestra (od kojih je jedan, zanimljivo, odbio pjevati uz izjavu da neće on pljeskati rukama i pjevati Paul McCartney’s bloody song!) – naaaa naaaa naaaa na na na, na na na, hey Jude! (DB)

6. You’ve Got To Hide Your Love Away (1082 boda / 20 glasova / 1 prvo mjesto)

Ovu sam doslovno naslijedila od mame. Ne sjećam se točno s kojom frustrom sam joj došla po tješenje, mislim da čak nije bilo ljubavne tematike, dobila sam kao i obično porciju kuženja svemira, al u nekom trenutku je rekla: Apropos, ima jedna genijalna stvar od Beatlesa koju bi si ja puštala kad… Blago razočaranje. Ustvari, više zbunjenost. Lennone? Dylane? Dylannone? Di je bas? Di je mnogofonija? Al već je prvi refren pogodio ravno u sridu, na all you clowns sam znala da sam zaljubljena, a do flaute da je doživotno. Otad smo prošle svašta, volimo se još i više, a funkcioniramo po principu Hey, you’ve got to hide your __________ away. Meni ova melankolija, ovo čeznuće s daškom samosažaljenja prevazilazi granice venuća – na crtu mi ide sve od nesretnih zaljubljivanja, neostvarivih želja, ruzinavih ideala, raznih nesigurnosti do PMSa – ali prvenstveno je to ipak ultimativna oda odbacivanju, neuzvraćenim osjećajima i potiskivanju odnosno sublimaciji istih. (MT)

5. In My Life (1157 bodova / 21 glas / 1 prvo mjesto)

Kaže Charles Bukowski: Intelektualac jednostavne stvari kaže na složen način, a umjetnik složene stvari kaže na jednostavan način. Gdje ćeš boljeg dokaza ove tvrdnje od ‘In My Life’ – malo kad se toliko bogatstva upakiralo u dvije i pol minute. Dugo već dreždim nad tipkovnicom i smišljam što da kažem o svemu što nudi, ali prevelika je lavina osjećaja, misli i sjećanja koju pokreće u meni, a premalo sam spretan s riječima da je u jednoj crtici čitavu stavim na ekran. Samo ću reći da je Lennon divne, velike i važne stvari što ih je proživljavao znao uhvatiti na vrpcu, a ja sam presretan što mogu doživjeti isto što i on. Možete sigurno i vi. Stoga, što ću vam ja (antropolog koji voli nepotrebno komplicirati), ili bilo tko drugi, da pretače iskustvo slušanja stvari kao što je ‘In My Life’ u riječi, one ionako uvijek kaskaju za glazbom. Dovoljno je da pritisnete play ili stavite iglu na ploču. (NP)

4. Something (1189 bodova / 23 glasa)

Da sam u doba The Beatlesa mogla vrištati iz mnoštva, definitivno bih vrištala za Georgeom Harrisonom. Otišla bih u Indiju, izgurala Pattie Boyd i govorila svima da je ‘Something’ napisao upravo za mene. Predivnu i prekrasnu mene. Meditirali bismo u vrtu Maharishija i smijali se Lennonu koji svako jutro prerano ustaje i trči na poštu po pisamce od Yoko. Ma kakav Ray Charles!, odgovarala bih 30 godina poslije na novinarska pitanja, zanosno zamahujući kosom. ‘Something’ je moja najdraža ljubavna pjesma, a inače nisam baš neki pretjerani ljubitelj sladunjavosti i romantike. No ova sentimentalna i vrhunski orkestrirana balada, producirana s dušom taman toliko koliko treba, s predivnim gitarskim solom, od mene radi totalnu romantičarku. Najljepša pjesma o ljubavi ikad. Čak se i stari lisac Sinatra složio sa mnom, a tražiti više od toga bilo bi jednostavno previše. (DB)

3. I’m Only Sleeping (1305 bodova / 23 glasa / 2 prva mjesta)

Ako su Beatlesi bend koji je u svom opusu dotaknuo sve zamislive životne situacije i filozofske probleme, od usamljenosti preko ljubavi do smrti, onda je vjerojatno da bi se svaki čovjek s nekom od njih mogao opisati. Od prvog ozbiljnijeg slušanja (a priznajem, ‘Revolver’ sam zavoljela prilično kasno, tek negdje na početku studija) osjećala sam da je ovo moja pjesma. Psihodelična simfonija o povlačenju od stvarnog u vlastiti svijet, o želji za ostankom u svom krhkom balončiću u kojem se osjećaš sigurno i zaštićeno od surovih vanjskih utjecaja koji te žele usrkati u sistem, danas mi je, priznajem, čak inherentnija nego u ono postpubertetsko doba kada je to možda bila samo neka djetinja poza. A još kad su takvi stihovi umotani u pomalo suludu glazbu kojoj naopačke nasnimljene gitare daju cijeloj priči taj neki snoviti štih, onda uopće nema sumnje da se radi o meni najzanimljivijoj pjesmi Beatlesa ikad napisanoj. Vječno, vječno je mogu slušati i nikada mi neće dosaditi. (JS)

2. Strawberry Fields Forever (1464 boda / 27 glasova / 4 prva mjesta)

Jezoviti uvod na melotronu kaže nam da zaboravimo sve što smo čuli o ranijim fazama Beatlesa. Iako je već prije eksperimentirao s raznim zvučnim teksturama koje evociraju narkotička stanja svijesti (‘Tomorrow Never Knows’, ‘I’m Only Sleeping’, ‘Rain’), na ‘Strawberry Fields Forever’ John Lennon je otišao korak dalje. Znali su ga kao samouvjerenog, prepotentnog tipa koji se popularnost benda drznuo usporediti s Isusovom. Ovdje je Lennon usamljen, vjerojatno drogiran i preplašen k’o šojka. Barem 5 puta u toku pjesme ponovi I think, a na refrenu uvjerava Nothing is real. Ništa nije stvarno: 4 minute fantaziranja o djetinjstvu, paranoje, strahova, samoće – stih No one, I think, is in my tree bi u drugim kombinacijama zvučao smiješno i infantilno, ovdje samo pojačava dojam nelagode autora koji je sa slušateljstvom podijelio više od onog što je dozvoljeno. Ljeto ljubavi 1967. još nije ni počelo, a već u veljači iste godine stiže upozorenje na mogućnost razočarenja, loših flashbackova i besciljnih lutanja umotano u veličanstvenu avangardnu muzičku tapiseriji koja, uz album ‘Pet Sounds’ Beach Boysa (koji je srodan ovoj pjesmi, po orkestraciji i depresivnoj atmosferi) najavljuje pop muziku kao legitiman smjer klasične glazbe s visokom umjetničkom vrijednosti. Brian Wilson iz Beach Boysa je rekao da je odluka o stavljanju albuma ‘Smile’ u ladicu pala nakon što je čuo ‘Strawberry Fields Forever’. Paul Weller i Noel Gallagher se dive strukturi i produkciji. Pa ipak, u jednom od svojih zadnjih intervjua Lennon je napao McCartneyja da je podsvjesno sabotirao na ovoj pjesmi. Šteta što ostatak svijeta nije imao privilegiju zvati McCartneyja da barem malo sabotira stvari kao što je to napravio Lennonu. (ZT)

1. A Day In The Life (1954 boda / 29 glasova / 5 prvih mjesta)

Roditelji su nas počeli trovat dosta rano. Čak i za uspavljivanje su nam puštali svašta, od dječjih priča preko klasike do Floyda tata, a Oldfielda mama i brijem da sam jednako puta čula ‘Ježevu kućicu’ kao i onaj bijeli (samo prvi dio, drugi je bio za ročkase). Pitam ih za najdraže stvari najdražeg im benda. Tati ‘No Reply’ i sve sa ‘SGTP’ (voli kratit, štaš), mami ‘Strawberry Fields’, ‘She’s Leaving Home’ i… BZC kaže stari. Beatlesi za curice. Pitam za najbolju, ono objektivno, kolko ide. Skoro u isti glas su rekli ‘A Day In The Life’. Oh boy… Rejvat o ovom epskom komadu se može iz svakog kuta gledanja i iz svih raspoloživih oružja. Da su to dvije kompletno različite pjesme spojene u jednu savršenu cjelinu i da to mogu fakat samo Beatlesi. Da je McCartneyjev klavirski idilični dio o običnom danu običnog čovjeka i sanjarenju idealna protuteža Lennonovom bolnom, skoro weltschmerzovskom, čitanju novina. Da je s obzirom koliko su se njihove kreativne staze u tom momentu već razilazile nevjerojatno da je takvo spajanje uopće izvedeno, da je to najgenijalnije isproducirana stvar u povijesti glazbe i da orgazam orkestra među strofama dovodi do orgazama među nogama. Da onaj završni klavirski akord svira unedogled – yeah, it’s magic i da je i supervisoki ton na kraju prije kraja koji navodno mogu čuti samo psi (a ja svaki put brijem da ga čujem?!) fenomenalno plasirana bedastoća. Na prvom mjestu moje liste nije završila samo zato što su neke druge dobile emotivni bump to the top (a i zato što sam znala da će ionako kotirati visoko). I još uvijek imam laganu grižnju savjesti. Možda blebnem, možda ću slagat i možda govorim napamet, ali onaj tko ne razumije sve te (i još) mnoge razloge zbog kojih ova pjesma spada u vrh vrhova njihovog opusa, ne može razumjeti Beatlese. (MT)

(pisali: Matko Botić, Vedran Harča, Tonći Kožul, Davorka Brajković, Maja Telenta, Nikola Pezić, Jelena Svilar i Zoran Tučkar)

(…i time smo gotovi. Hvala svim glasačima, posebno autorima crtica; slušajte Beatlese i pratite Gorilu i dalje. Spremaju se nove igre!)

16 Odgovora to “Goriline najbolje pjesme Beatlesa: #10-#1”

  1. Anonimno Says:

    Aj dobro je, ipak je uvjerljivo pobjedila ipak najbolja pisma! Bravo gorilaš! Bravo! 🙂

  2. Zoran Says:

    Okej, hoćemo sad zapravo najveći bend svih vrimena, Queen? Ajd, ajd! (Ili barem ELO?!)

  3. Tonći Says:

    Gogo i ja smo prije ciljali na recimo Vucu🙂 al dobro, proći će vjerojatno još dosta vremena do idućeg izbora ovog tipa, stignemo se izdogovarati i ispregovarati

    wow, koji skok u bodovima između drugog i prvog mjesta!

  4. Zoran Says:

    Na prvu sam pročitao “stignemo se izdrogirati i ispregovarati”🙂

  5. Casper Says:

    Vuco.

  6. Anonimno Says:

    Tonći, logičan je toliki razmak u bodovima između prvog i drugog mjesta…A Day In The Life je ipak čudo!

    saša

  7. Tonći Says:

    stignemo se izdrogirati pečenom janjetinom!!

  8. ga-li Says:

    Gogo i ja smo prije ciljali na recimo Vucu

    to se trazi!!!!!!!!!!!!!!!

  9. Goldie Says:

    Zanima me oće li Vucina lista uključivati i opus Živog Blata? Da se znam pripremiti🙂
    A šta se tiče ove konačne liste Bitlza… ok, ok, dosta se razlikuje od moje osobne i moram reći da me to nije pretjerano iznenadilo, ali nikako ne mogu prežaliti šta You Never Give Me Your Money nije ušla u prvih 50, budući da sam se potajno nadala da ću pisati baš o njoj🙂

  10. Casper Says:

    Nikakvo Živo blato, izbor je namijenjen samo pravim fanovima.

  11. Goldie Says:

    Hmmm… šutnja je zlato. Iako sam ljubitelj srebra.

  12. Anonimno Says:

    ako nema Živa Blata ona ja il ne glasam il dijelim sve glasobe na dvije stvari: Bijeli, u napad i Tražena si roba u gradu!

    objavi Gorane svačiju listu pa da vidimo ko ja za šta glasa! Ne budi lijen bogamu.

    saša

  13. Tonći Says:

    evo ti moja lista:

    1. Tell Me Why
    2. I’m Happy Just to Dance with You
    3. You’re Going to Lose That Girl
    4. Not a Second Time
    5. Ticket to Ride
    6. Got to Get You Into My Life
    7. When I Get Home
    8. She Loves You
    9. Martha My Dear
    10. Another Girl
    11. I Need You
    12. All My Loving
    13. Hey Bulldog
    14. Good Day Sunshine
    15. Run for Your Life
    16. Rocky Raccoon
    17. I’m Only Sleeping
    18. Things We Said Today
    19. Can’t Buy Me Love
    20. Girl
    21. Help!
    22. And I Love Her
    23. You Like Me Too Much
    24. Here, There and Everywhere
    25. Strawberry Fields Forever
    26. No Reply
    27. Every Little Thing
    28. A Day in the Life
    29. What You’re Doing
    30. Everybody’s Got Something to Hide Except Me and My Monkey
    31. I’m So Tired
    32. I’ll Follow the Sun
    33. All I’ve Got to Do
    34. Julia
    35. Any Time At All
    36. It’s Only Love
    37. Happiness Is a Warm Gun
    38. You Can’t Do That
    39. If I Fell
    40. Two of Us
    41. It Won’t Be Long
    42. The Night Before
    43. And Your Bird Can Sing
    44. Hello Goodbye
    45. Drive My Car
    46. Little Child
    47. I Don’t Want to Spoil the Party
    48. I Saw Her Standing There
    49. She Said She Said
    50. Taxman

  14. Casper Says:

    Dok si pisa taj komentar, moga si zalipit svoju.

  15. Anonimno Says:

    kad sam linčina.

  16. Anonimno Says:

    1. We Can Work It Out
    2. A Day In The Life
    3. Hey Jude
    4. You’ve Gote To Hide Your Love Away
    5. She’s Living Home
    6. Got To Get You Into My Life
    7. Girl
    8. Eleanor Rigby
    9. Penny Lane
    10. I’m Only Sleeping
    11. Norvegian Wood
    12. Nowhere Man
    13. In My Life
    14. Help
    15. Paperback Writer
    16. Lucy In The Sky With Diamonds
    17. Something
    18. And I Love Her
    19. Wait
    20. Michelle
    21. I’m Looking Trough You
    22. I Want To Hold Your Hand
    23. She Loves You
    24. Drive My Car
    25. With A Little Help From My Friends
    26. Revolution
    27. Get Back
    28. Let It Be
    29. Run For Your Life
    30. And Your Bird Can Sing
    31. For No One
    32. Strawberry Fields Forever
    33. Here There And Everywhere
    34. Taxman
    35. Hapiness Is Warm Gun
    36. Birthday
    37. Getting Better
    38. Fixing A Hole
    39. While My Guitar Gently Weeps
    40. Ticket To Ride
    41. All My Loving
    42. Helter Skelter
    43. Don’t Pass Me By
    44. God Night
    45. Yesterday
    46. Please, Mister Postman
    47. Twist And Shout
    48. I Saw Her Standing There
    49. The Continuing Story Of Bungalow Bill
    50. Don’t Let Me Down

    Solo jebači majki:
    1. Working Class Hero
    2. Imagine
    3. Woman
    4. Instant Karma
    5. Happy Xmass (War Is Over)
    6. Power The People
    7. Handle With Care
    8. End Of The Line
    9. Say Say Say
    10. Back Of Boogaloo

    Moja lista – saša

Odgovori

