Goriline najbolje pjesme Beatlesa: #20-#11

by

20. All My Loving (715 bodova / 20 glasova)

Ovu sam pjesmu zavolio zahvaljujući svom bratu, koji ju je izvodio na gitari kad smo bili mlad(j)i, obično na plaži, pjesma me podsjeti na ražanačku mladost! I volim je ponajviše zbog tih pozitivnih asocijacija, iako ne samo zbog toga, jer da je tako obožavao bih i Urbanovog ‘Robota’ – koju su često ljeti pjevali i svirali Pero (spomenuti brat) i Ivica iz Njemačke – a ne obožavam ga nego upravo suprotno, mislim da je smeće kao i sve što ima veze s Urbanom! Sad bi bio idealni moment da zaokružim crticu s nekim gorko-slatkim in the beginning, when we were winning finišem, kako to već ide, s nekim epilogom tipa da je nekoliko godina poslije Ivica završio u komi a Pero mu svake godine za rođendan na bolničku postelju donese transformera – ali nasreću nije tako! Oba živi, oba zdravi, fala bogu, sve po starom, i dalje svakog ljeta opendreče kojeg ‘Robota’, a za Beatlese nemam pojma, čini se da ih nisam davno čuo ali, ono, nije sad da nazočim baš svakoj minuti svake svirke Pera i Ivice u cijelosti pa, tko zna? (TK)

19. Here, There And Everywhere (720 bodova / 17 glasova / 1 prvo mjesto)

Od sviranja akorda na gitari, melodije, riječi i višeglasja, ovo je 100 posto romantična ljubavna pjesma koja je omiljena njenom glavnom autoru Paulu, koautoru Johnu i producentu Georgeu Martinu i koja iz nekog nejasnog razloga nije poznata kao ‘Michelle’, ‘Yesterday’ ili ‘And I Love Her’. ‘Here, There And Everywhere’ datira iz perioda utrkivanja s Beach Boysima (provjerite: ‘Ticket To Ride’ – ‘Girl Don’t Tell Me’, ‘Warmth Of The Sun’ – ‘Yes It Is’, albume ‘Pet Sounds’ i ‘Sgt. Pepper’), a Paulovo pjevanje zvuči anđeoski, kao da mu je glas Carla Wilsona na ‘God Only Knows’ vokalna ideja vodilja. Iz ‘Here, There And Everywhere’ isijavaju idiličnost i zaljubljenost koje su plasirane tako direktno da nema mjesta cinizmu ili interpretaciji s intelektualnim odmakom. Također, valja pohvaliti zvuk gitara na originalnoj verziji, koji je diskretan, suzdržan, ali nevjerojatno seksi. Ovo je pjesma za onu pravu ljubav i večeru uz svijeće. (ZT)

18. Girl (742 boda / 19 glasova)

Kad sam kao dijete s roditeljima išla na more, uvijek bi s nama išla i tatina kolekcija kazeta koje smo preslušavali za vrijeme dugotrajne vožnje, a jedna od najdražih mi je bila A strana kazete Beatlesa s nasnimljenom pločom ‘Rubber Soul’. Nisam tada, u tim glazbeno formativnim godinama, nimalo držala do naziva albuma, pa čak ni pojedinih pjesama, osim onih koje bi mi momentalno gricnule srce pa bih ih se, i ne razumijevajući u potpunosti tekst s tih desetak godina starosti, silom trudila naučiti napamet. ‘Girl’ mi je uvijek bila nekako najdraža pjesma s te ploče pune nestvarnih hitova, prva koju sam zavoljela i dugo sam mislila da prava ljubav tako nekako mora zvučati; bez kajanja zbog propuštenog, bez zamjeranja, bez gorčine, melankolično, a strasno istovremeno. Mislila sam neko vrijeme i da je poželjno da žena bude ledena kraljica i manipulatorica, jer ako Lennon onako uzdiše za jednom takvom koja ga kinji i spušta u društvu a on je i dalje obožava, onda valjda i druge frajere to pali. Poslije sam, doduše, shvatila da se tu radi o sado-mazo odnosu, ali bilo je već kasno; odnosi sa suprotnim spolom bili su trajno narušeni deluzivnim uvjerenjima o prokletoj mogućnosti bezuvjetne muške ljubavi. (JS)

17. Norwegian Wood (This Bird Has Flown) (762 boda / 19 glasova)

‘Norwegian Wood (This Bird Has Flown)’ er ein song av The Beatles som fyrst vart utgjeven på plata ‘Rubber Soul’ frå 1965. John Lennon skreiv mesteparten av songen, men Paul McCartney medverka med mellompartiet. Songen er kjend som ein av dei første vestlege popsongane der eit indisk musikkinstrument, ein sitar, vert nytta. Songen er ein glad, akustisk ballade med Lennon på solovokal og ein typisk Beatles-harmoni i mellompariet. Den eksotiske instrumenteringa og den skeive teksten var ein av dei første indikasjonen på ein meir eksperimentell tilnærming til musikken Beatles skulle gje ut seinare. (nn.wikipedia.org)

16. Penny Lane (800 bodova / 17 glasova / 2 prva mjesta)

‘Penny Lane’! Već s prvim taktom ove pjesme uvijek se istovremeno osjećam i tužan i sretan. Kako i ne bih, kad je uspjela uglazbiti onaj univerzalan osjećaj nostalgije za prostorom i vremenom koje se više vratiti neće. Posebice kad je riječ o djetinjstvu, izgubljenoj zelenoj dolini u koju nema povratka, osim preko pjesama poput ‘Penny Lane’. Po tom nadnaravnom efektu s njom se da usporediti jedino ‘Strawberry Fields Forever’. Baš te dvije pjesme čine, ne samo najveću singlicu svih vremena,nego i individualne stvaralačke vrhunce Lennona i McCartneyja. E baš zato dolazimo do jednog paradoksa. Kako sam ustvrdio, ‘Penny Lane’ smatram McCartneyjevim ne samo skladateljskim nego i aranžerskim vrhuncem, a da ne spominjemo prekrasan tekst o brijačima, vatrogascima, lijepim bolničarkama i suncu i kiši. Ja sam tu istu krasoticu tutnio tek na 39. mjesto najboljih pjesama Beatlesa – very strange? Evo pokušaja objašnjenja. Kad god pomislim na svoju suprugu, osjetim toplinu oko srca i zato nastojim provoditi što više vremena s njom. Ona ima majku, zabrinutu majku, koja svoju kćer zove barem šest puta na dan. Kako sam rekao da forsiram često druženje sa suprugom, naravski da sam prisutan i tim telefonskim razgovorima. Sve u svemu, moja supruga kao rington koristi izvjesnu ‘Penny Lane’. Jedino što mogu zaključiti da Pavlovljev (ne znam jel u rodu – jest! GP) efekt itekako radi. Što nije stavila za rington ‘The Long And Winding Road’?! (BŠ)

15. We Can Work It Out (825 bodova / 17 glasova / 2 prva mjesta)

Ovu crticu posvećujem onima koji vole Beatlese i glasali su, a neće ništa pisati. Ako takvih ima. E pa jedite govna. Ne da se ni meni. Subota je, sunčano je, vjetar puše taman onako kako volim, idem na plac po ribu, dok je još relativno friška. Da se razumijemo, ‘We Can Work It Out’ je jebena stvar, i štošta se o njoj dade napisati ako ste normalna osoba. Meni na prve taktove na um sine nekakva imaginarna reklama hiTler-coma s iritantno urbanim ljudima koji su se oko nečega porječkali, onda se nekoliko sekundi dure, da bi naposljetku nazvali jedni druge i riješili stvar prvo preko mobitela, a zatim i susretom uživo (kadar u kojem trče jedni prema drugima kroz polje maslačaka). Život je kratak, a mobitel uvijek u džepu. Što čekate, riješite to! Eto, toliko od mene. Ne zamjerite, jebiga. Try to see it my way. (reče radnik Jadrankamena ministru Ostojiću). (BB)

14. For No One (826 bodova / 18 glasova)

U jednom intervjuu Nick Cave je rekao kako ne voli pjesme Paula McCartneyja i da zapravo vjeruje da ih je velik broj zaista napisao na WC-u, jer tako i zvuče, aludirajući pritom kako su valjda… Smeće. Kao veliki fan gosp. Nikice toj sam se izjavi grohotom nasmijala prisjećajući se pritom svih onih pjesama koje su tijekom godina izašle iz pera i glave Sir Paula. No, nemojmo sad odmah krivo zaključiti da moja sklonost ismijavanju tuđih uradaka (ipak sam ponekad malograđanka u srži) ide toliko daleko da nemam senzibiliteta uživati u glazbi neovisno o tome da li je napisana u kupaonici ili na mirisnoj livadi punoj lavande (jer ipak na koncu nisam malograđanka u srži). Uostalom, taj sam intervju gledala poprilično davno i zapravo sam u toj dobi imala svojevrsnu averziju prema Beatlesima, jer mi jednostavno nisu bili dovoljno kul da se uklope u moj srednjoškolski svjetonazor. Uglavnom sam se rukovodila načelom da ono što slušaju moji starci teško da može biti dovoljno dobro za mene, jer ipak su oni stari, dovraga i bestraga! Tek sam kasnije shvatila da baš njima imam zahvaliti što je u mom životu glazba postala i ostala zvonka radost. Kad sam nadošla pameti shvatila sam da teško da ima normalnog živog ljudskog bića koje se ne bi moglo prepoznati u stihovima ‘For No One’. Ta vječna tema o ljubavi koja umire u određenom trenutku koji je zapravo teško prepoznati dotakla je, sigurna sam, mnoge na način na koji je dotakla mene. Snažna i emocionalna barokna skladba koja vrhunac melankolije doseže u trenutku kad njome zadominira šećerni solo odsviran na francuskom rogu i otpuhne pritom bilo kakvu dvojbu o tome zna li Paul McCartney napisati fantastičnu pjesmu. Naravno da zna. Ne samo da zna napisati fantastičnu pjesmu, nego zna napisati fantastičnu pjesmu o kraju ljubavi koja pored rastužujuće tematike nije nimalo patetična. I ne tjera slušatelja na skok kroz zatvoren prozor. Baš naprotiv. Stvorena je za vožnjicu autom tijekom sunčanog dana u momentu kad se čovjek već pomirio sa svojom tužnom sudbinom. I može zaključiti samo jedno – sutra je novi dan. Sigurna sam u to uvijek kad čujem ‘For No One’. (DB)

13. I Am The Walrus (863 boda / 19 glasova / 1 prvo mjesto)

Da su sve stvari Beatlesa bile ovakve, e onda mame ne bi htjele da im ćerke slušaju Beatlese. Po meni je ovo najtripoidnija pjesma Beatlesa, a i sam je Lennon rekao da je prva dva stiha napisao na dva odvojena tripa. Strah me i pomislit koliko ih je izija do kraja pisme. Kad je Lennon čuo da njegov učitelj iz osnovne daje đacima na analizu tekstove pjesama Beatlesa, onda je baš u ovu stvar namjerno unio posebne besmislice. U svakom slučaju, ova mi je pisma potpuno ludilo, u doslovnom i prenesenom smislu riječi. Tko nije pogledao spot ja ne znam što čeka, a na popularnoj Wikipediji o ovoj pismi je napisan seminarski rad od šest kartica sa 25 referenci… (TR)

12. Across The Universe (923 boda / 18 glasova / 2 prva mjesta)

John Lennon je jednom rekao da bi ‘Across The Universe’ mogla biti i najbolja pjesma koju je napisao: See, the ones I like are the ones that stand as words, without melody. They don’t have to have any melody, like a poem, you can read them. Pjesma je to o njegovom raspravljanju sa ženom Cynthijom, ali to je i pjesma o odnosima među ljudima i o odnosu prema samom sebi. Kada su dvoje ljudi ljuti jedno na drugo, njihova srca se jako udalje i kako bi pokrili tu udaljenost moraju vikati da bi čuli jedno drugo: It’s you, it’s you, it’s all for you. Everything I do. I tell you all the time! No, što se događa kad se dvoje ljudi voli? Ne viču jedno na drugo nego si govore nježno zato jer su njihova srca jako blizu: Heaven is a place on earth with you. Tell me all the things you want to do. Kada se svađate, ne dopustite da se vaša srca udalje. Ne izgovarajte riječi koje vas međusobno sve više udaljavaju jer će inače doći dan kad će udaljenost postati tako velika  da nećete naći put kojim ćete se vratiti: They say that the world was built for two. Only worth living if somebody is loving you. Svejedno je tko je kome učitelj, a tko učenik, bio on Maharishi, John Lennon ili Lana del Rey, važna je samo poruka koja se prima i odašilje. Na Baliju kućne pomoćnice odlaze s posla kada smatraju da vlasnici zapadnjaci prizivaju lošu energiju dok se deru na njih da nešto nije pospremljeno i čisto jer vjeruju da im život nije vrijedan tog deranja. Jai Guru Dev (BM)

11. Eleanor Rigby (1029 bodova / 22 glasa / 1 prvo mjesto)

Ono što privlači svu silnu masu ljudi koji dolaze na nogometne utakmice i, na ovaj ili onaj način, uživaju u njima, ni u čemu se ne razlikuje od onoga što privlači svu silnu masu ljudi koji gledaju filmove, čitaju knjige, slušaju glazbu ili proučavaju slikarstvo, arhitekturu, modu, whatever. Sve te ljude povezuje uživanje u kulturi i umjetnosti, kao i povremena, ali, zapravo, cjeloživotna preispitivanja samih sebe, otkuda dolaze i kome pripadaju. Moj otac rođen je u Evertonu pa moja obitelj službeno pripada Evertonu, i u derbijima bih trebao navijati za Everton. Ali nakon jednog koncerta na Wembleyju, postao sam prijatelj s Kennyjem Dalglishem i pomislio sam da bi mogao početi pratiti oba kluba iz Liverpoola i jer nisam baš u toj katoličko-protestantskoj priči. Ali kada dođe do sukoba, ja sam Evertonovac, govorio je o pripadnosti Paul McCartney koji je oca McCartneyja promijenio u oca McKenzieja da mu otac ne bi popizdio. Beatlesi su iz Liverpoola, mitskog nogometnog grada, koji se puno više poznaje po Liverpoolu i Evertonu nego po Beatlesima (pa ne znam baš – GP), i u njihovo vrijeme, bilo je skoro nemoguće zaobići nogomet, plemenitu englesku igru čija se tradicija i ljubav, najčešće, prenosi s oca na sina, kao i između dva prijatelja, te se nogometna tematika suptilno provlači kroz opus Beatlesa, iako su rijetko govorili o nogometu. Jedna od poenti nogometa je da se, kad si dodajemo loptu jedan drugome, trudimo dodavati sa što većom vještinom i umijećem jer, kada to radimo dobro, postajemo dobri prijatelji, a kada radimo loše, i dalje smo prijatelji, samo malo manje dobri, ali nikada ne ostajemo sami i u usamljeni u tom dodavanju. A usamljenost, ako uopće i postoji, možemo sasvim fino razmatrati od ‘Taxmana’ do ‘Tomorrow Never Knows’, na najboljem albumu Beatlesa, na kojemu je ‘Eleanor Rigby’ taj pravi početak, mjesto otvaranja životnih pitanja, među kojima trivijalno pitanje poreza gubi svaku smisao, i koja je, upravo zbog svoje zakučasti i složenosti i neodgovorenih pitanja u tako malo vremena, jedna od onih najvećih pjesama svih vremena koja nikada nije izvedena uživo. Naprosto jer je u zen momentu – jako jednostavna i komplicirana u isto vrijeme. Isto kao i nogomet. (BM)

(pisali: Tonći Kožul, Zoran Tučkar, Jelena Svilar, nn.wikipedia.org, Brane Šutalo, Bilanda Ban, Davorka Brajković, Tonči Raić i Bojan Mandić)

4 Odgovora to “Goriline najbolje pjesme Beatlesa: #20-#11”

  1. Zoran Says:

    Svaka čast svima, ali Tonći je ovdje jedini pravi pisac, rodila ga majka karverovca!

  2. bb Says:

    Hura za For No One na četrnajstom mjestu! Super crtica!

  3. bojan m Says:

    Bonus track na crticu o Eleanor Rigby. http://www.youtube.com/watch?v=L7jcB_v5inc

  4. Goldie Says:

    evo još jedan bonus track na crticu o Eleanor Rigby, mamojebna verzija Ray Charlesa🙂 http://www.youtube.com/watch?v=s-wiHI-GkSU

Odgovori

